Plus-Kids' Blog



Snyd det sunde i ungerne!

Vi kender det alle til hudløshed. Vi vil så gerne have vores børn til at spise mere grønt, men ofte sidder vi der ved aftensbordet og ser dem fortære masser af tomme kulhydrater (eks. pasta) – mens de går i en lang bue udenom det grønne på bordet.

Her følger nogle forslag til, hvordan du kan snige sund mad i dine unger! 

Smadr grøntsagerne til mos!
Prøv at blende grøntsager helt fint og tilsæt dem frikadeller, “burgerbøffer”, lasagne, kødsovs eller brød. Det er utroligt, hvad mine unger har fortæret af selleri, pastinak, gulerødder og andre rodfrugter – i blendet og “usynlig” form. Især da de var små, var det vejen frem til grøntsager på bordet hos os – altså udover de rå gulerødder, der jo næsten er en slags slik!

Og nu ved jeg jo ikke, hvad jeres børn siger, men mine har altså også altid med glæde spist sig igennem blendede grøntsagssupper. Måske med en anelse ristet bacon på toppen.

Fedt, flid og snyd … med bagværket
Bager du selv boller eller “hvidt” brød, kan du snige masser af sunde havregryn i dejen. Det ses og smages ikke, men gør brødet sundere at spise. Især min yngste søn var ikke vild med grove boller, da han var lille. Men han spiste uden at ane uråd masser af boller, der var fyldt med havregryn – og måske en anelse grahamsmel eller lignende!

Må man snyde sine børn??? Ja, det tror jeg da nok man må … når det er på denne måde!

Slut med slaskede madpakker!
Vi har hørt det til hudløshed, men derfor er det jo stadig sandt! Sørg for en god madpakke. De fleste børn betragter gulerodsstave og  slikærter som en slags – nå ja – slik! Agurk i skiver eller stænger glider som regel også ned. Kombineret med – helst – rugbrød eller nogle sunde “grove” snydeboller, er det en god og nærende frokost. Det er fint med leverpostejmadder – når leverpostejen er fedtfattig og kombineres med masser af det grønne. 

Uden mad og drikke … falder ungerne i søvn!
Selv om I står tidligt op og har travlt, så sæt jer sammen og spis morgenmad. Det er sådan – og det gælder for både voksne og børn – at 20% af de mennesker, der ikke spiser morgenmad, ender med at blive overvægtige. Det er lidt skræmmende … Så min gamle far havde altså ret, da han i MIN barndom og pubertet vågede over morgenmaden. Jeg fik ganske enkelt ikke lov at gå hjemmefra uden morgenmad (og madpakke i tasken)!

Må man lege med maden?
Ja, det må man faktisk godt. Det er godt at eksperimentere med maden. Hvis ungerne hader kogte kartofler, så prøv med hjemmelavede “pommes frites”. Her i huset spiser vi masser af den slags kartofler skåret ud på mange forskellige måder, vendt i en smule raspolie med salt og peber, og stegt på bagepapir i ovnen. De bliver sprøde og lækre på den måde.

Sørg for et godt udvalg af grønt til maden. Her er det ofte også en god idé med rå grøntsager. Gulerodssalat med revet gulerod, rosiner, revne æbler og lidt appelsinjuice glider meget lettere ned end kogte, slatne gulerødder. Frisk, sprød salat – uden dressing – kan måske gå an. Agurkestænger, rå peberfrugt, rå ærter, buketter af rå blomkål og majs (ja sådan er det her hos os – det hele skal være råt) er ofte også et hit hos ungerne. Og faktisk forstår jeg det ganske udmærket. Jeg hader også selv udkogte grøntsager og vil meget hellere have det hele råt! Altså bortset fra den tid på året, hvor der er friske majs at få. Så skal kolberne naturligvis en tur i gryden.

Lad være med at blande grøntsagerne i maden (medmindre de er blendede og skjult som ovenfor). Server dem ved siden af, så barnet kan vælge sine favoritter. 

Lav jeres egen frugtbod!
Sørg for altid af have frugt og grønt i huset. Det er ok med slik, sodavand osv. til særlige lejligheder. Men undgå at have det i huset til hverdag. Det er så nemt at blive fristet, når man ved, der er noget i skabet 🙂

Lad i stedet frugtkurvene bugne. Og ja, det kan være dyrt, men slik og chips er ofte også dyrt – ikke mindst på den lange bane … Melon, vindruer, ananas, æbler, pærer, nektariner, ferskner, bananer … Mmmmm…. det skal bare være let tilgængeligt og helst køligt og friskt!

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: