Plus-Kids' Blog



Julegaver og anden snak!

Julegaver til alle….!

Ja, jeg troede egentlig ikke, det skulle ske – at jeg ville tale om julegaver her i starten af november måned. Men på den anden side er ikke alle jo som undertegnede – i sidste øjeblik hvert eneste år med julegaverne.

Ligesom sidste år pakker Plus-Kids gaverne ind og udvider bytteretten frem til et godt stykke tid efter Nytår. Det skal naturligvis være let at købe julegaverne – og man skal ikke frygte ikke at kunne bytte gaven. Sådan er det jo nu engang.

Men nok om julen lige nu – jeg har noget andet på hjerte i dag!

Det har været sjovt at følge lidt med i de mange diskussioner i medierne -både online og i papirformat – omkring Chris MacDonald og programmet fra Ebeltoft. Tjah, siger jeg bare. Der er mange måder at komme i TV på! Men uanset programmet, og hvad man mener om det, er det jo interessant at se, hvordan vores samfund stille og roligt ændrer sig til at være en form for – tjah, tør man sige “sundhedsdiktatur”.

Jeg skal bestemt være den første til at anbefale motion og sund kost. Men jeg bliver lidt bekymret, når der næsten hetzes mod overvægtige og rygere. Og når det så også resulterer i, at syge overvægtige og/eller rygere kommer sidst i køen i sundhedsvæsenet, ja, så bliver jeg nu noget ophidset!

Som så ofte før vil jeg spørge, om der ikke er nogen, der har undersøgt hvad det koster sundhedsvæsenet at behandle skaderne, når folk overtræner? Alene i min egen nærmeste omgangskreds har jeg eksempler på mennesker, der har trænet, løbet, dyrket sport igennem så mange år, at f.eks. deres knæ nu er helt smadrede. Min nabo humper af sted med ankler, hvor al den stødabsorberende brusk er væk – p.g.a. håndbold i hans ungdom! Eksemplerne er faktisk ganske mange.

Men det mest skræmmende ved samfundets syn på “anderledes” er jo, at det fører til en masse ulykkelige mennesker, der eksempelvis har svært ved at finde job og som skal finde sig i mobning og bemærkninger fra tilfældige mennesker på gaden.

Og det smitter jo desværre også af på børnene. Jeg ser rigtigt mange sunde og aktive børn i min butik, som blot ikke er så slanke, at de kan passe tøjet fra H&M eksempelvis. De dyrker motion – ofte rigtigt meget motion – og er i en alt, alt for tidlig alder meget bevidst om hvad de spiser, hvordan de ser ud osv. De voksnes holdninger smitter nedaf på børnene!

Jeg kan ikke ryste forkromede løsninger ud af ærmerne, men kan kun opfordre til, at vi accepterer og respekterer hinanden uanset hvordan vi ser ud, og hvormeget vi vejer!

Skriv et svar

