Plus-Kids' Blog



Januar – sur og kur eller hvad?

Når man kigger på bladenes forsider, kunne man fristes til at tro, at to tredjedele af landets befolkning er på lynkur her i januar. “Tab 8 kg på 6 uger”, “Garanteret Vægttab – Køb vores slankepiller” osv. osv. Det er – alt sammen – for godt til at være sandt!

Er du også en af de mange, der gribes af anger ovenpå julens udskejelser og derfor straffer dig selv med slankekur i januar? Hvis det er tilfældet – og du er voksen – vil jeg blot sige “held og lykke” med det hele. Men jeg håber, du i stedet for en slankekur satser på en generel kostomlægning kombineret med bevægelse og motion 🙂

Men hvis du har et buttet/rundt barn, vil jeg endnu engang plædere for ikke at sætte sætte børn på deciderede slankekure. Det er så let at blive grebet af fortrydelse, når juledagene er ovre, hverdagen er begyndt, og man måske igen vover sig op på badevægten. Og jeg vil ikke blande mig i, at voksne går på lynkure for at se hurtige resultater på skalaen. Men jeg kan ikke lade være med at blande mig, hvis der er børn involveret!

Heldigvis ved jeg, at de kunder jeg har hos Plus-Kids udmærket ved, hvad der er godt for deres børn. Men til andre – mere ukendte – læsere af denne blog må jeg understrege endnu engang, at jeg ikke mener, børn bør sættes på slankekur!

Hvis man selv har vænnet sig til den daglige kamp mod kiloene, ved man godt hvorfor. Elevatorvægten der bare ryger op og ned er hverdag for rigtigt mange mennesker, og det virker fuldstændigt uoverskueligt at ændre på det. Men benhårde slankekure efterfulgt af “syndefald” er altså ikke hverken sundt eller vejen frem til en stabil og sund vægt. For voksne, såvel som for børn, gælder det at sund kost, masser af motion og – ikke mindst synes jeg – en nuanceret holdning til vægt og udseende, kan gøre rigtigt meget.

Hvis man som voksen bevarer overblikket over, hvad barnet spiser, og sørger for at stort, varieret tilbud af sunde madvarer, er jeg sikker på, at barnet over tid vil finde en passende vægt. Jeg har tidligere skrevet om det, men er ikke bange for at gentage mig selv. Kan alligevel ikke lade være 😉

Det er super vigtigt, at du ikke ignorerer det, hvis dit barn er overvægtigt – eller på vej til at blive det. Og prøv at være åben, hvis eks. sundhedsplejerske eller læge bringer det op. Vi forældre har meget svært ved at se det, når vores børn er buttede. Men overvægtige børn har bare så let ved at blive overvægtige voksne. Så det er vores, og kun vores, ansvar at gøre noget ved det.

Det er ikke blot min egen erfaring, der er faktisk også videnskabelige undersøgelser, der påpeger, at børn, der sættes på slankekur, oftere forbliver overvægtige, ligesom fokus på vægttab og kur kan øge risikoen for, at barnet udvikler spiseforstyrrelser som bulimi og anoreksi. 

I stedet for skal du som voksen have overblikket. Sørge for at der er masser af sunde, gode madvarer i køleskabet og til aftensmaden. Snige grøntsagerne ind i frikadeller, hvis barnet ikke kan lide det grønne. Eller servere de grøntsager barnet kan lide. Spis sammen med barnet og lad være med at sætte alt for store mængder mad på bordet. I mine unge dage var “Jakobsens Slankebog” en bibel for mange overvægtige. I hans opskrifter vejede man ganske enkelt portionerne af. Det virker måske lidt vildt – men alligevel kan det godt formindske indtaget af føde, hvis der ganske enkelt ikke sættes så store mængder ind på bordet!

Og så skal vi forældre naturligvis også selv være gode rollemodeller. Det nytter ikke noget, at vi siger en ting og gør noget andet! Som min ældste søn sagde tørt, da jeg opfordrede ham til at gå i gang med at løbe: “Hvad med dig selv – hvornår får du motion?”. Lange, tågede forklaringer om gåture og træning i motionscenter fulgte, men jeg blev alligevel slået af hans svar. For han havde jo ret, – jeg er heller ikke selv alt for god til at få tilstrækkelig motion ind i hverdagen.

Men hvis du viser dit barn, at sund mad faktisk også kan smage godt, og at du selv spiser det med glæde, så kan det flytte mange dårlige vaner. Og hvis du selv har gode motionsvaner, smitter det også af på resten af familien. Det kan ganske enkelt ikke undgåes.

Og så har det eks. altid været sådan her i huset, at sodavand – det var ikke kun i weekenden. Nej, det var kun – måske – når der kom gæster eller var fest. Det har ikke været fast med 1½ liter cola til maden fredag aften – tværtimod. Kager og den slags – tjah, jeg bager så sjældent den slags, at jeg næsten ikke kan finde ud af det, når jeg endelig skal! Og bagerens kager dem køber vi højst 1-2 gange årligt! De er – efter min mening – ofte så fulde af de helt forkerte, dårlige fedtstoffer og sukker, at det under alle omstændigheder er en begrænset fornøjelse.

Kort og godt har vi altid haft fokus på at have de rigtige madvarer i huset. Vi drikker vand til maden – og da børnene var helt små og stadig var “på” mælk, var det skummetmælk, de drak.

Det lyder måske frelst i nogens ører – jeg kan godt selv mærke, at det virker sådan – men vi er ikke kostforagtere her hos os. Vi elsker god mad, og vi elsker også søde sager. Men den gode mad behøver ikke være usund og fed, og de søde sager bliver blot endnu sødere, når man ikke spiser dem alt for tit!

Fik jeg budskabet igennem? Jeg vil blot opfordre til sund mad i hverdagen – fremfor selvfornægtelse og skrappe slankekure. Og hvis du som voksen ikke kan lade være, så gør dit barn den tjeneste at holde det udenfor 🙂

Skriv et svar

