Plus-Kids' Blog



Ske din vilje …

Fantastisk! Et af den slags indlæg, jeg ville ønske, jeg selv havde skrevet – i går i Politiken!

Ulrik Bak Nielsen skriver om Chris MacDonald og andre ligesindede, der konstant dukker op i aviser, blade, tv og radio med formaninger og anbefalinger om kost, motion, løbetøj og træning.

Ulrik Bak Nielsen reagerer på, at Chris MacDonald tilsyneladende har erklæret nu, at “hvidt brød er tabermad”. Han sammenligner også hele helsebevægelsen med en religion, hvor de nye “præster” netop er Chris og andre af samme type. Nu synder vi ikke som i “gamle dage”, men i stedet ved at spise forkert – eksempelvis hvidt brød – at motionere for lidt, måske endda også ryge og ind i mellem drikke alkohol. I stedet for skærsilden i helvede skal vi nu frygte sygdomme, kortere liv og dårligere livskvalitet. Men hvis vi gør, som de prædiker, kan vi til gengæld regne med både fysisk og mentalt overskud, lykke og et langt liv ….

Udover at være skrevet dejligt humoristisk, er kommentaren også som taget ud af mine egne tanker. Som jeg tidligere har antydet, bliver jeg så træt af alle de “rigtige” holdninger, som vi kontinuerligt bliver præsenteret for. Og jeg irriteres af min dårlige samvittighed over alle de ting, jeg gør forkert. Jeg får helt sikkert ikke tilstrækkelig motion – slet ikke på denne årstid, – jeg kan også sagtens finde på at nuppe et glas rødvin eller to til maden, jeg er vild med chokolade OG kan også finde på at spise slik …. Jeg bager mine egne boller, og en gang imellem består de kun af hvede- og durummel!!! Ovenikøbet kan jeg også godt finde på at komme koldt smør på en varm nybagt bolle ….

Ak og ve! Jeg er på den direkte vej mod fortabelse.

Jeg ved ikke, hvorfor, men Chris MacDonald og hele helsereligionen provokerer mig så voldsomt meget, at det næsten bliver barnligt. Jeg gribes af en voldsom trang til at gøre det modsatte. Til at spise og drikke mig syngende direkte i fortabelse, mens jeg svinger muntert med en stang chokolade…

Det er naturligvis en barnlig trang, jeg bliver nødt til at bekæmpe, men engang imellem er det nu skønt at lade sin indre djævel kigge frem, og jeg NØD at læse indlægget fra Ulrik Bak Nielsen. Så tak for det – siger jeg. Og lad os så sammen bede … om et langt liv med grøntsager, groft brød, meditation, kildevand og masser af lange løbeture (mens vi håber, at vi ikke rammes af slidgigt og ødelagt menisk p.g.a. overdreven motion).

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Kunne ikke være enig. 😉

    | Svar Udgivet 7 years, 7 months ago
    • * Ulrik Bak Nielsen says:

      Der skulle selvfølgelig stå “mere enig” ! 🙂

      | Svar Udgivet 7 years, 7 months ago
      • * pluskids says:

        Tak for kommentaren! Det regnede jeg også med 🙂

        Udgivet 7 years, 7 months ago
  2. * Hanne Wick says:

    Hej Dorthe
    Hvor har du ret!!
    Og samtidig har jeg oplevelsen af, at det er lige meget, hvor sundt man lever, så vil det altid være usundt i nogles øjne. Selv hvis vi spiser sundt, motionerer, ikke drikker eller ryger – så kan det være, at vi ikke er sunde nok alligevel, f.eks. fordi vi ikke er gode nok til at forkæle os selv, gode nok til at nyde livet eller noget helt tredie.
    Så jeg tror også på at gøre hverdagen så sund som muligt – helst på den sjove måde med ene ting, man godt kan lide at spise og gøre – og så til gengæld også tillade sig at synde en gang imellem, og at nyde det!
    Tak for dine dejlige bloggerier!
    Venlig hilsen
    Hanne Wick

    | Svar Udgivet 7 years, 7 months ago


Skriv et svar

