Plus-Kids' Blog



Løbebølge rammer børn

Flere end hver femte syv- til niårige jogger regelmæssigt. Og mange forældre løbetræner med deres børn. Eksperter advarer mod sundhedsfanatisme

via Løbebølge rammer børn.

Dette har jeg læst mig til på DR’s og Metroxpress’ hjemmesider – og jeg har især hæftet mig ved dette citat fra idrætsforskeren:

»Yngre og yngre aldersgrupper orienterer sig mod løb, og hvis motivet for børn bliver, at det skal være sundt i stedet for sjovt, er der risiko for en sygeliggørelse, der i værste fald kan ende i for eksempel anoreksi, som vi desværre ser mere af, når det gælder krop og træning,« siger Maja Pil­gaard (citat Metroxpress).

Dette hænger ganske godt sammen med et oplæg, som jeg netop er gået ud med sammen med www.pluscamp.dk, der, ligesom jeg, har den holdning, at vi som forældre først og fremmest skal arbejde med accept og anerkendelse på at styrke vores børns selvværd og livsglæde, fordi intensive slanke- og motionskure kan være langt mere skadelige end eventuel overvægt. Som Maja Pilgaard også siger ovenfor, er det alt for ofte, at den form for fanatisme ender i spiseforstyrrelser og alvorlige psykiske problemer.  

Det er en stor glæde, at medierne nu begynder at anlægge den synsvinkel i stedet for igen og igen at løfte pegefingrene og tale om “belastning af sundhedssystemet” m.m. Lad os håbe denne artikel ikke bliver den sidste, der stiller spørgsmålstegn med de herskende sundhedsdogmer.

Og – igen – jeg synes OGSÅ, man skal leve sundt og at motion er en god ting. Men skrappe og ensidige slankekure og motionskure er ikke vejen frem til et godt og frem for alt sundt forhold til sin krop, når det gælder børn. Det handler om leg, livsglæde og selvværd. Så tror jeg på, at sundheden følger med – og måske også et vægttab, hvis det er ønsket.

Skriv et svar

