Plus-Kids' Blog



En lettere barndom? Virkelig?

Sundhedsstyrelsen
– har vakt kampagnen “En lettere barndom” til live igen og var igår i DR’s tv-avis med budskabet om at overvægtige børn mobbes og føler sig ensomme.

Dermed køres videre i sporet fra tidligere, hvor man i stedet for at forholde sig til rimeligheden af at børn mobbes p.g.a. udseende i stedet opfordrer til, at man indpasser sig og sørger for at komme til at ligne de andre …

Hmm… Eller er det mig, der tager fejl? Jeg kan ikke lade være at synes, det er beskæmmende, at der mangler en diskussion af rimeligheden af, at børn mobbes, fordi de ser anderledes ud. Jeg forstår godt, Sundhedsstyrelsens behov og ønske om at gøre kampagnen enkel, så alle forstår budskabet, men findes der snart mennesker i det her land, der ikke har hørt det? Og tror man virkelig, at det er den eneste rigtige vej?

Jeg kunne tænke mig, at vi skabte en debat herhjemme omkring mobning af børn, der er buttede eller overvægtige eller måske bare ANDERLEDES på anden vis! Jeg kunne tænke mig, at vi holdt op med at fokusere ensidigt og fanatisk på ensretning af udseende og kontrol over vores fysik. Som vi jo i sidste instans overhovedet ikke har kontrol over…

Vil du blande dig i debatten, så lad mig vide, hvad du tænker om det hele. Hvordan påvirker det dig og dit barn, når I gang på gang konfronteres med budskabet om at være forkerte? Og med tordnende advarsler om de helbredsmæssige konsekvenser af eventuel overvægt? Hjælper det mon på motivationen til at gøre noget ved det? Eller kunne man tænke sig, at nogen i stedet ville give op overfor udfordringen?

Hvad tænker du om det hele?

Selvværd og livsglæde

Kunne man tænke sig at arbejde med selvværd, livsglæde og livskvalitet i stedet for at slå folk oveni hovedet med budskaber, der er hørt tusind gange før?

Ja, jeg ved, at flere og flere bliver overvægtige, og guderne skal vide, at jeg ville ønske, det ikke var tilfældet. Men debatten gør altså ikke sagen bedre. Det er som om “man” i højere og højere grad lægger ansvaret for overvægt over på personen selv. Hvis bare han eller hun kunne lade være at spise så meget – og se så at få de løbesko på og komme ud over stepperne! Men hvad nu hvis han eller hun faktisk spiser sundt og motionerer regelmæssigt, men alligevel er “overvægtig” efter tidens slanke norm…? Hvad så…?

Jeg er foruroliget over den stigmatiserende tendens, der er i vores samfund. I de senere år er det gået værst ud over rygere og overvægtige. Men hvem kan egentlig vide sig sikker?

Skriv et svar

