Plus-Kids' Blog



Sommerferien nærmer sig!

Så nærmer sommerferien sig med lange, sikre skridt… Selvom det lige nu står ned i stænger uden for mit vindue – believe me – mit kontor ligger lige under taget, og det larmer, så jeg ikke kan høre tastaturet…!

Og hvad skal der så ske i sommerferien? Mange familier kæmper med at få tingene til at falde på plads. Der kan være delebørn, der skal feriere med forældre og bedsteforældre på flere sider, eller der kan “bare” være vanskelighederne med at få lov at holde ferie på samme tid, så det rent faktisk lykkes at få nogle uger, som familien kan råde over i fællesskab.

For alle er ferien vel en kærkommen mulighed for at slippe hverdagen for en tid og slappe af på alle fronter. Og det er vigtigt at sørge for, at ferien ikke kommer til at gå op i planlægning, aktiviteter og feriestress over alle de ting, der nu skal nås, mennesker, der skal besøges og praktiske opgaver, der skal ordnes i hjemmet.

For mig har ferien altid været en velkommen chance for at give den et ekstra skud med fysiske aktiviteter. Det er i ferien, jeg rent faktisk kommer ud og lunte (jeg vil ikke gå så vidt som til at kalde det løb) nogle gange om ugen. Det er også i ferien, jeg bare må gå en aftentur (hvis det altså ikke lige regner i stride strømme), og det er i ferien, at jeg – ja, ja – kan ses på græsplænen med en fodbold sammen med mine drenge.

Men samtidig er ferien jo også den tid, hvor der godt kan glide lidt ekstra ned – et glas vin til maden – en is – lidt lækker mad – jordbær med f…. (jeg tør ikke engang skrive ordet “højt”) 🙂 Så derfor er det nok meget godt, at de lange lyse dage også fører ekstra fysisk aktivitet med.

Hvis man i hverdagen har svært ved at nå at være fysisk aktiv, så kan ferien være et godt sted at starte nogle gode vaner, der måske bliver svære at slippe af med, når hverdagen igen starter.

Personligt nyder jeg at gå ture både i skoven og ved stranden, og jeg elsker at jagte spiselige ting, så snart de viser sig både i haven og i skoven. Om kort tid blomstrer hylden, og så skal der laves hjemmelavet hyldeblomstsaft. Hvert år laver jeg nogle liter, og så drikker vi det omgående i ugerne efter. Det er så også stort set den eneste form for saftevand, der kommer ind over dørtærsklen her i huset – og måske er det grunden til, at vi alle nyder det så meget.

Men det bedste er sidst på sommeren, når jeg drager nordpå til familien deroppe og tager i skoven med bærplukker og spand. Så skal der høstes blåbær i lange baner… Jeg er blåbær-freak og har lige fra barnsben nydt de friske bær med mælk og blåbærsyltetøj vinteren igennem. For mig er det uforståeligt, at folk ikke står i kø i skovene (selvom det nok er meget godt for mig) – for er der noget bedre end egen høst af naturens overflod. Og på gode år kan der plukkes spandevis indenfor et ganske lille område!

Jeg nyder også at jagte de små skovhindbær – de er ofte ganske bittesmå og lidt forkrøblede. Men smagen er så intens, at alle de pumpede kæmpebær i supermarkedets disk godt kan gå hjem og lægge sig. Syltetøjet af skovhindbær er fantastisk kraftigt og skal doseres i ganske små mængder – men hvilken nydelse og smag af sommer og sol…

Senere på eftersommeren kommer brombærrene, der kræver sin kvinde (iført gummistøvler, regnfrakke og lange bukser) – for brombærkrattet giver ikke gerne bærrene fra sig. Ja, og så har jeg slet ikke nævnt tyttebærrene, der jo også er uundværlige på hylden i bryggerset.

Andre ting – der kan spises? Ja, jeg nævner i flæng fra haven: Stikkelsbær, solbær, ribs, blommer, paradisæbler, mirabeller, kirsebær … Jeg er som et barn i en legetøjsbutik, når jeg kommer forbi en busk med bær eller et træ med frugt – hvadenten det så er i en have eller ude i den fri natur. Det skal bare plukkes og enten spises omgående eller med hjem i syltegryden… Mit urinstinkt for at samle ligger lige under den polerede overflade og bryder ud i lys lue, når der er noget spiseligt i sigte 🙂

Og når alt kommer til alt, er der glæde, aktivitet og stor nydelse i at jagte skovens bær og frugter. Sundt er det både for krop og sjæl!

Skriv et svar

