Plus-Kids' Blog



En lettere barndom??

Før sommerferien genlancerede Sundhedsstyrelsen kampagnen “En lettere barndom” – bl.a. med den – efter min mening – skrækkelige video med den runde pige, der trist og ensom sidder på en stol og ser verden gå forbi (http://www.enletterebarndom.dk/Nyttig-information.aspx).

Budskabet i kampagnen er denne gang, at overvægtige/runde/buttede/tykke børn mobbes, og at det er vores ansvar som forældre at sørge for, vores børn ikke bliver overvægtige, så de ikke bliver mobbet!!!! Hmmmm……

Eller har jeg misforstået det hele?

Summa summarum er, at jeg lavede en lille undersøgelse blandt modtagerne af Plus-Kids’ nyhedsbrev, og resultatet var som forventet. Der var 124 svar på undersøgelsen, og 93% af svarene viste, at forældrene var vrede over Sundhedsstyrelsens alt for forenklede billede af virkeligheden. Mange gav udtryk for, at deres barn ikke blev mobbet, og at de følte Sundhedsstyrelsens kampagne virkede stigmatiserende på de runde børn. Faktisk mente 81%, at kampagnen nærmest sanktionerede mobning af de buttede børn.

Det var også interessant, at 87% ikke mente, kampagnen gav dem ny viden, og at de i stedet efterspurgte eks. viden om, hvordan man styrker sit barns selvværd og hjælper med at forhindre mobning af anderledes børn.

Og det er jo netop sagens kerne. Sundhedsstyrelsen bliver ved med at råbe de samme ting højere og højere – og når de ikke virker, råber de lige en gang til. Hvis de så også samtidig kan give forældrene godt med dårlig samvittighed, så hjælper det nok!! Hmmm….

Det er supersvært at arbejde med overvægt både hos børn og voksne. Ikke mindst er det tilsyneladende supersvært for mange at acceptere, at man ikke nødvendigvis er et dårligt og usundt menneske, fordi man er tykkere end “normen”. Jeg hæfter mig ved, at Bente Klarlund Pedersen fra Københavns Universitet (har bl.a. brevkassen på “sundhed” på dr.dk) bemærker, at det er bedre at være “tyk og trænet end slank og sløv”- Men netop dette har man indtryk af er en holdning, hun står alene med.

Det “bedste” og et af de nye tiltag er Sundhedsstyrelsens påbud til læger om at måle deres patienters talje, når de kommer for at få en recept på allergimedicin. Altså hver gang vi går til lægen, skal han kontrollere vores taljemål!! Og hvad så, hvis det overskrider “grænsen”? Skal han så udstede en bøde eller hvad?

Vi er så fokuserede på mål, vægt, udseende og bmi, at man kan blive helt træt – og jeg bliver vred, når Sundhedsstyrelsen presser forældre til at indpode det i deres børn allerede i førskolealderen.

Jeg ved, vi skal leve sundt – og det gør vi altså også rigtigt mange af os!!! Men dermed er det jo ikke sikkert, at vi alligevel bliver så slanke, som “man” synes, vi skal være.

Samtidig er jeg også helt med på, at det ikke nytter, vi bliver så overvægtige, at det går ud over vores sundhed. Og jeg har ikke nogen stor forkromet løsning på, hvordan vi dæmmer op for det faktum, at der bliver flere og flere voldsomt overvægtige mennesker – både voksne og børn. Men jeg tror mere på at arbejde med årsagerne til at dette. Fremfor at løfte pegefingre og indgyde dårlig samvittighed. Hvorfor spiser nogen mennesker så meget, at de bliver syge af det? Hvad er det for nogle mekanismer, der går i gang?

Vi må tage det på os allesammen, for dette handler ikke om, at nogen har “svag karakter” og ikke kan “tage sig sammen”. I vores samfund i dag bombarderes vi med tilbud om mad af mere eller mindre tvivlsom karakter. Kinder mælkesnitte, der er fyldt med fedt og sukker, lanceres som et “sundt mellemmåltid”, færdigretter er fyldt med usundt fedt og kunstige smagsstoffer, burgerkæderne forsøger med alle midler at lokke os og vores børn ind i “varmen”, vi kan ikke mødes over en “tør” kop kaffe – nej, der skal kager på bordet og til vennemiddagene helst også vin, sodavand og dessert. Det kræver styrke, viden, selvværd og livsglæde at undgå at hoppe i alle disse fælder, som vi stiller for hinanden hver eneste dag.

Vi bliver nødt til at gøre det lettere at vælge det sunde fremfor det usunde – og helst også billigere. Kunne man ikke forestille sig, at vores børn hver dag fik tilbud om sund skolemad? Og at der kom ekstra motion på skemaet?

Det var måske sådan nogle ting, der i virkeligheden i sidste ende ville give det største resultat. Og så synes jeg også, det er både glædeligt og interessant at høre Renée Toft Simonsens kommentar (fra www.delebarn.dk som jeg samarbejder med). Hun siger nemlig: ”I forhold til den samfundsmæssige moraliseren, så må jeg give Dorthe Klyvø ret. Vi har hørt det nu. Helt enkelt er det åbenlyst, at man kommer længst med det kærlige blik, ingen udvikler sig under kritik.”

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * Lisabeth says:

    Min datter er 8 år gammel, 146 cm høj og vejer omkring 40 kg. Smuk og vidunderlig. Ikke tyk, men har lidt mave, der gør at hun faktisk bruger str. 16 år i tøj!! Hun har vokset KONSTANT siden hun blev født (havde taget 500 gram på da vi forlod hospitalet, hvor hun blev født) og siden har hun ikke set sig tilbage. Har udskiftet hendes garderobe sådan ca. hver 3-6 måned siden hun blev født.

    JEG er utrolig bange for, at hun skal gå hen og blive mobbet.

    Sundhedsplejersen på skolen fortalte min datter og 2 andre børn, der var med dernede, at man kun måtte spise én portion mad.

    Vi spiser næsten altid sundt og spiser f.eks. ALDRIG chips, pizza, smør eller becel på brødet, mayonnaise, remoulade, sodavand, saftevand, småkager, kager generelt osv osv osv. Hun får naturligvis sit fredagsslik (mindre portion) og også popcorn, når vi en sjælden gang tager i biffen. Vi tager på McDonalds et par gange om året, og der får hun en HappyMeal, men pommesfritterne er udskiftet med gulerødder og sodavanden er udskiftet med en kildevand.

    Til gengæld får hun masser af frugt og grøntsager, altid kun vand i drikkedunken, vand til alle måltider (og naturligvis hendes rismælk, da hun ikke tåler ko-mælk).
    Hun går til svømning (nu 3. sæson) én gang om ugen og til gymnastik (nu 6. sæson) én gang om ugen og alligevel skal hun bare kigge på noget som helst, så tager hun på.

    Jeg er en single mor, som i mange år næsten har været ruineret (har været ledig i mere end 4 år) over hendes tøj-forbrug – inkl. gymsko, badedragter, overgangssko, vinterstøvler, flyverdragter, regntøj, gummistøvler, skoletasker osv osv – altså hvert år sådan set.

    Pigerne i hendes klasse er alle “drenge”-piger – altså pindetynde og lige op og ned fuldstændig uden nogen form nogen steder. Min datter har f.eks. ALDRIG kunnet passe nogen som helst bukser (og slet ikke cowboybukser) og derfor har hun altid kun gået i jogging-bukser e.l. med løs elastik-linning. Så det er yderst sjældent, at hun er “smart” i tøjet.

    Men nej, indtil videre har vi ikke oplevet, at hun er blevet mobbet, men jo, jeg er rigtig bange for, at “nogen” lige pludselig skal “få øje på hende”, for så tror jeg aldrig, at det stopper.

    | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago
    • * Mette Hanberg says:

      Altså næsten fuldstændig som min dreng 😉

      | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago
  2. * Jeanette Skjødt Friis says:

    Som mor til en datter der er overvægtig pga. en hoftesygdom, der gør at hun ikke kan røre sig så meget som andre, så bliver jeg også rigtig ked af hele tiden at få smidt i hovedet, at det er forældrernes skyld.

    | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago
  3. * Belinda says:

    Hej.
    min søn på 9 vejer 10 kg for meget.. Han var mobbeoffer i o + 1 klasse og derfor flyttede vi ham til en anden skole , hvor det bare går så godt.. Han var lidyt reserveret i starten , da han ikke troede på at de “pæne” ord de sagde til ham , var rigtige , at han var god nok som han var og at de godt kunne lide ham .. Men efter 3 mdr stolede han på andre folk end familien , virkelig et stor plus… Og at vi så kunne købe tøj hos Plus-kids – der passede i længden og maven på én gang – ja det var supert.. Så vi kører gerne til Beder og handler ind til ham…

    | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago
  4. * pluskids says:

    Jeg får at vide, at der har været problemer med at lægge kommentarer – så nu tester jeg det lige.

    K.H. Dorthe

    | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago
  5. * Mette Hanberg says:

    Jeg har en dreng der altid har været lidt buttet. Det var dog først da han kom i skole og til sundhedsplejerske, at jeg blev forskrækket over det. For vi fik at vide “at han vejede 5 kg. for meget og det var en del for en dreng på den alder. Og hvis vi ikke gjorde noget ved det, kunne han blive overvægtig som teenager og til den tid, vil det være meget sværere at gøre noget ved det.” Puha…

    Vi har siden den tid været utrolig opmærksomme på hvad han spiser og han spiser faktisk rimelig sundt og varieret, men han er alligevel stadig mindst 5 kg. for tung. Han er nemlig ikke en “fodbolddreng” som mange af hans klassekammerater, men en “legodreng” og elsker også computerspil m.m. dvs. stillesidende aktiviteter. Vi prøver at motivere ham til at bevæge sig noget mere, men jeg bliver tit lidt i tvivl om, hvor meget vi skal gøre ud af det. Han har ikke selv problemer med sin vægt. Han går i en rigtig dejlig klasse, hvor INGEN bliver mobbet. Han er en genert dreng der nok ikke altid har haft den bedste selvtillid, men det er han ved at komme efter. Han klarer sig godt i skolen, så det sidste jeg ønsker er at hans vægtskal blive et problem for ham.

    Derfor: Ja der skal være pladser til forskelligheder. Vi har været enormt fokuseret på hans vægt – uden at det har ændret noget. Det har bare givet os enormt dårlig samvittighed – måske til ingen verdens grund. Jeg tror på, at han vokser fra det, når det ikke handler om flere kilo. Styrk børnens selvværd – det må være det vigtigste!

    | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago
  6. * pluskids says:

    Jeg kunne ikke være enig med jer begge Hanne og Britta 🙂 Tak for jeres kommentarer!

    | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago
  7. * Hanne says:

    Jeg har set vidoen. Den er så dybt deprimerende.
    Vi har også en datter med lidt for meget på sidebene. Hun blev før mobbet på den gamle skole, men har et rigtig godt forhold til sine nye klassekammarater.

    Har oplevet en skoleleder sige, at det var hendes egen skyld at hun blev mobbet

    Det er tit rigtig træls at skulle “forsvare” os og sige, at vi faktisk er bevidste om, hvad vi putter i hovedet herhjemme og tænker på om det er lødige produkter. Har før fået bemærkningen “nå, så ved du jo godt hvad der skal til”, når jeg har forklaret mig overfor skolesygepl.

    Vores datter syntes også det er træls at se supertynde legekammarater hælde den ene sodavand ind efter den anden og det ses ikke på figuren.

    | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago
  8. * Britta says:

    Jeg synes at kampagnen er helt grotesk. Vi har en datter der er en smule kraftig, og høj af sin alder. Vi forsøger at leve sundt, og begrænser hendes indtag af usunde ting til et minimum. Hun er en meget aktiv pige, og det kan da være enormt frustrerende at hun som er så aktiv og får minimalt af usunde ting ikke ligger inde for samfundets normer, og der så er andre der kan æde løs af usunde ting uden at tage et gram på. Vores datter har ikke været udsat for mobning af betydning, de få tilfælde der har været, har faktisk været fra børn, der selv er overvægtigt. Og det tror jeg handler om, at “hvis jeg mobber, så bliver jeg ikke selv mobbet”. Vores datter er meget social og vellidt blandt hendes venner, så jeg synes ikke, at det er et stort problem i vores hverdag.
    Jeg synes også at det er helt grotesk, at det er os som forældre til overvægtige børn, der skal sørge for, at vores børn ikke bliver mobbet. Hvad så med forældrene til børn med fx anden hudfarve, skal de så skifte hudfarve på deres børn, så de falder inden for normerne??
    Jeg synes i stedet, at samfundet skulle fokusere på, at børn lærer at rumme hinandens forskelligheder og ikke mobbe hinanden, i stedet for at lægge ansvaret over til forældrene til de børn der bliver mobbet.

    | Svar Udgivet 6 years, 10 months ago


Skriv et svar

