Plus-Kids' Blog



Bente Klarlund Pedersen

Jeg er blevet ret vild med Bente Klarlund. Hun er sådan en “no nonsense” type, der forholder sig  – i hvert fald i mine øjne – afbalanceret til kostråd og motion.

Men samtidig lægger hun ikke skjul på, at motion er godt! Hun er både overlæge og professor og er selv begyndt at løbe/motionere ret sent i livet. For tiden er hun også klummeskribent og desuden bestyrer af Politikens brevkasse i deres lørdagstillæg. Og hun er bare en rigtigt fornuftig og tiltalende kvinde.

Bl.a. skriver hun den 2. januar i år, at sundhed ikke er alt i livet! Men hendes pointe er bare, at vi skal træffe bevidste valg. D.v.s. hvis man vælger i en periode ikke at motionere, skal man være bevidst om, hvad det betyder for ens almene velbefindende og for ens krop. Ligeledes, hvis man vælger de usunde madvarer frem for de sunde. Hun er ikke selv fanatisk med mad og sundhed, men bevidst om hvad der er hvad.

Og det er, synes jeg, et vigtigt valg! I mine øjne er det helt ok at spise usunde, søde sager – i mindre doser – men jeg forsøger selv at gøre det bevidst. Så det ikke bare bliver en helt ubevidst, usund vane, hvor man faktisk ikke helt selv er klar over, hvor mange ekstra kalorier der ryger ned!

Samme gælder med motion. Jeg har i perioder ikke kunnet motionere af forskellige årsager (manglende tid, sygdom etc.), og så har jeg sagt til mig selv, at det er situationen lige nu, men jeg har hele tiden haft i bevidstheden, at motion jo er det, jeg vil på den lange bane. Så det handler om at tage fat på det, når man igen har tid og mulighed for det.

Personligt har jeg for længst besluttet, at jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at holde mig sund og i god form – uden at blive fanatiker!

Bente Klarlund er en spændende kvinde at “følge” – og jeg har netop bestilt hendes bog “Sandheden om Sundhed”, hvor hun netop skriver – uden løftet pegefinger – om hvordan man på ganske enkel vis kan komme til at leve sundere. Uden radikale kostomlægninger og store forkromede løsningsmodeller. Bare helt nede på jorden og lettilgængeligt.

Eks. skriver en anmelder – en læser – på Saxo’s hjemmeside: “Endelig en bog med en positiv indfaldsvinkel til kost, rygning, alkohol og motion, uden læseren aktiverer dårlig samvittighed over, at han eller hun måske ikke helt følger foreskrifterne. Derimod er det en bog, hvor læseren kan blive opmærksom på, hvor faldgruberne for én er i hverdagen; og derved kan den enkelte ændre på vaner såvel som meget nemmere danne nye og bedre vaner.” 

Se det synes jeg jo lyder til at være en læseværdig bog! Nu køber jeg den, læser den, og så lover jeg at dele nogle af guldkornene her på bloggen!

Der har været lidt stille her i et stykke tid – jeg har haft susende travlt i Plus-Kids shoppen, men jeg håber på at kunne genoptage mine skriblerier her og dele mine tanker om dette og hint med jer.

Rigtigt godt nytår – og nu vil jeg så lunte (ikke løbe – bare lunte) en lille tur, mens solen skinner. Klokken 16 i dag er der åbent på Plus-Kids’ lager her i Beder, og jeg håber på at se en masse dejlige, skønne børn (og deres forældre)!

I hvert fald er det kommet dejlige forårsting hjem fra X-Girlz og X-Boyz og flere er på vej indenfor de næste par måneder – se blot her under Nyheder.

Skriv et svar

