Plus-Kids' Blog



For lidt søvn giver overvægtige børn

Børn bliver overvægtige, hvis de sover for lidt eller uregelmæssigt. Trætte mennesker får lyst til junkfood, siger søvnforsker i følge 24Timer og DR Nyhederne.

Meget interessant er det budskab – og en forholdsvis enkel ting, som vi forældre kan gøre noget ved.

Mine egne børn har altid haft et stort søvnbehov og har derfor været ret lette at få “smidt i seng” om aftenen. Min tolvårige søn går på eget initiativ i seng hver aften – og sjældent senere end 20.30. Så han tager sine ca 10-11 timer hver nat.

Men jeg hører fra børnenes kammerater og fra forældre, at mange børn kommer meget senere i seng. Nu er der jo netop forskel på søvnbehov, men i mine øjne får mange børn alt for lidt søvn i hverdagen. Og det er jo også det budskab, vi hører fra lærerne i folkeskolen. At mange børn er trætte i skolen – de sidder og småsover i timerne (og det skyldes ikke udelukkende, at undervisningen er for kedelig :-)).

Jeg kender det også udmærket fra mig selv, at trangen til hurtigt omsatte madvarer stiger, når jeg er træt og uudhvilet. Pludselig bliver det – for mig i hvert fald – meget lettere at overbevise mig selv om, at jeg sikkert vil blive meget friskere, hvis jeg lige snupper den Snickers – eller andet lignende. Og selvom jeg hader smagen af Cola, er det også sket, at jeg i arbejdssituationer har set mig selv sidde og drikke det – angiveligt for at blive “friskere”. Hmmm….

Forskerne mener, at sammenhængen mellem søvn og vægt gælder både for børn og voksne. Så det er værd at tage med i overvejelserne, når man tilrettelægger sit hverdagsliv.

via For lidt søvn giver overvægtige børn.

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * Hanne Wick says:

    Hej Dorthe
    Det var da en meget interessant artikel!
    For mig er der ingen tvivl om, at det er helt rigtigt – i hvert fald i vores familie.
    Vil det så sige, at man kan sove i stedet for at gå på slankekur?? Hmmm – det lyder ikke så dårligt med en gang vinterhi, så vi kan vågne slanke og veludhvilede til foråret 🙂

    | Svar Udgivet 6 years, 6 months ago


Skriv et svar

