Plus-Kids' Blog



Forældre overser børns overvægt – hmm?

Ja, så er der endnu et forskningsresultat, som jeg bliver nødt til at kommentere på 🙂

Jeg tror nemlig ikke, forklaringen er helt rigtig. I følge forskeren ser man ikke sit barns overvægt, hvis man også selv er overvægtig – “og i øvrigt omgiver sig med overvægtige”.

Jeg tror måske også, det kan handle om, at man som forælder ikke har særligt meget lyst til at få sat prædikatet “overvægtig” på sit barn. Netop hvis man selv er overvægtig – og har mærket, hvad det betyder af respons fra omgivelserne – har man ikke lyst til, at ens barn skal opleve det samme.

Som rund/buttet/tyk/overvægtig er man jo kontinuerligt udsat for omgivelsernes fordømmelse og pres. Man får skudt i skoene, at man belaster vores sundhedsbudgetter, og det ligger i kortene, at man er et svagt menneske med en rygrad som en regnorm. For ellers ville man jo bare tage sig sammen!

MEN hvad tænker du? Er det rigtigt, at vi forældre er tilbøjelige til at overse eller forklejne vores børns eventuelle vægtproblemer? Da jeg selv var i situationen som mor, mener jeg ikke, at jeg overså eller forklejnede problematikken. Jeg nægtede bare at få sat prædikater på mit barn og mente, at det var noget, han skulle vokse sig ud af. Hvilket også er sket! Og det er jo mit evige mantra – som jeg også ofte har “øffet” om her – at med god, sund kost og motion vil rigtigt mange børn vokse sig ud af evt. vægtspørgsmål.

Det er jo naturligvis rigtigt, at det er forældrene, der skal hjælpe børnene, så evt. høj vægt ikke bliver et problem, der giver sygdomme og evt. dårlig livskvalitet på længere sigt. Og det er der jo ikke nogen forældre, der ønsker for deres børn. Men måske hele misèren også kan skyldes, at BMI er et mærkeligt rigidt målesystem. Så hvis man læner sig alt for meget op af de resultater, så “fanger” man også mange børn, som måske netop bare har lidt “hvalpefedt”…

Men læs selv her, hvad de skriver på DR Nyheder:

Forældre overser børns overvægt.

Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. * Vibeke says:

    Rigtig fin og relevant blog du har. Godt at du vil slå det slag!

    | Svar Udgivet 6 years, 6 months ago
  2. * Hanne Wick says:

    Måske er man “blind” for sine børns fejl og mangler? Jeg ved det ikke – synes ikke umiddelbart, at det lyder rigtigt. Og jeg vil i hvert fald give dig ret i, at der kan være mange – og rigtig gode! – grunde til, at man ikke ønsker prædikatet “overvægtig” sat på sine børn. Jeg tror på, at forældrene skal tage ansvaret for sund kost og motion – og selvfølgelig tøj, som barnet har det godt i og føler sig “velklædt” i – men det skal ikke problematiseres over for barnet. For der sker jo ofte det, som du netop beskriver – børnene vokser sig ud af overvægten og bliver slanke teenagere og voksne.
    Kh Hanne Wick

    | Svar Udgivet 6 years, 8 months ago


Skriv et svar

